Hoe creëer jij het universum?

De DNA uitdaging!

Team Llama
410 Posts
ACTIEVE OPDRACHT IS MOMENTEEL: DNA1310DD-11!
[align=center]Image[/align]

Welkom bij De Nauwkeurige Atmosfeer oftewel, de DNA uitdaging!

Hieronder staat een erg lange en uitgebreide handleiding voor deze uitdaging.
Ik weet dat het veel leeswerk kan zijn, maar ik heb dit gedaan omdat ik zo goed mogelijk wil uitleggen hoe deze uitdaging in zijn werk gaat.
Lees dus alsjeblieft alles goed door, mocht je dan nog vragen hebben dan mag je die uiteraard gewoon hier stellen in dit topic.

Laten wij beginnen bij de FAQs:

Vraag:
Voor wie is deze uitdaging?
Antwoord:
Deze uitdaging is vooraf gegaan aan grondig onderzoek, kuch.. erh nou nee, laat ik het zo zeggen, ik wou een uitdaging waar iedereen aan mee kon doen, maar helaas alleen mensen die een demo versie hebben van de creature creator kunnen er niet aan mee doen mdat de demo versie niet alle standaard onderdelen heeft.
Vanaf de volledige versie van de creature creator tot en met de toekomstige pakketten kan men mee doen.

Vraag:
Wat is de globale bedoeling?
Antwoord:
Wezen maken naar aanleiding van instructies op willekeurig gekozen onderdeel DNA Kaarten door de DNA machine.

Vraag:
Mag ik de nodige onderdelen aanpassen?
Antwoord:
Ja, je mag onderdelen vormen en kneden en kleuren zoals jij wenst, als het maar de onderdelen uit de opdracht zijn.

Vraag:
Mag het wezen asymmetrisch zijn, aangezien dit kan na patch 5?
Antwoord:
Ja.

Vraag:
Mag ik mijn wezen aankleden?
Antwoord:
Nee. Het gaat hier wederom om wezens in wezen fase.

Vraag:
Mag ik de naam, omschrijving en labels bepalen?
Antwoord:
Hier ben je vrij in, maar zet in ieder geval in je label het volgende neer "DNA1310DD" gevolgd door het opdracht nummer, dus bijvoorbeeld: DNA1310DD-09 als het opdracht 9 is.
----------------------------------------------
Meer FAQ's kunnen later volgen of stel je eigen vragen betreft deze uitdaging.
-----------------------------------------------
Globale uitleg:

Zoals gezegd ga ik telkens een reeks door de DNA machine gekozen willekeurige DNA kaarten tonen.
Op deze kaarten staat aangegeven welk onderdeel je moet gebruiken in het maken van je wezens.

Er komen telkens twee versies te staan:

één versie welke de hoofdopdracht is - iedereen die tot en met het "Griezelig & Grappig" pakket in bezit heeft MOET zich houden aan de hoofdopdracht.

één alternatieve versie - deze mag men alleen gebruiken als je Patch 3.0 en/of Griezelig&Grappig pakket niet hebt en alleen voor het onderdeel wat gevraagd wordt in de hoofdopdracht.

Maar voordat ik daar verder op in ga geef ik eerst een uitleg van hoe je de DNA kaarten moet aflezen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
De DNA Kaart: Een globale uitleg.

Dit is een DNA kaart:

Plaatje 1:
Image

Uitleg bij cijfers in het plaatje hierboven:

1. De onderdeel Categorie aangever:

Deze geeft aan onder welke categorie in jouw spel, in de wezen schepper/creature creator het onderdeel zich bevind.
Voor deze DNA uitdaging zijn er Categorieën opgesplitst:

Plaatje 2:
Image

Van links naar rechts in het plaatje 2.:
Monden|Ogen|Zintuigen|Armen|Benen|Handen|Voeten|Wapens|Details

Zoals je kunt zien zijn het dezelfde iconen zoals je ze tegenkomt in je wezen schepper/creature creator.
Met als uitzondering dat ik de Ogen,Zintuigen, Armen en Benen heb opgesplitst in aparte categorieën.

2. De uitbreiding aangever:

Op deze plek van een DNA Kaart wordt aangegeven of een onderdeel van een uitbreiding op spore is.
Is dit een standaard onderdeel welke al vanaf het begin er waren dan staat er niks op deze plek.
Anders kunnen deze twee iconen worden weergegeven:

plaatje 3:
Image

Links & Rechts in plaatje 3:
Patch 3 onderdelen|Griezelig & Grappig onderdelen

3. Plaatje van onderdeel:

Hier staat altijd een plaatje van het onderdeel welke je moet gebruiken.
Maar hier kunnen ook geheel andere plaatjes staan, dit leg ik later uit.

4. naam van onderdeel:

Hier staat de naam van het onderdeel zoals je dat letterlijk terug kunt vinden in je wezen schepper / Creature Creator.
Zoals je ziet staat de naam van het onderdeel er zowel in het Nederlands als Engels op.
Dit is gedaan omdat sommige mensen Spore wellicht in het Nederlands spelen en andere het spel in het Engels spelen, aan beide is dus gedacht.

Ga je trouwens niet blindstaren op de vertalingen, er is namelijk niks vertaald maar puur letterlijk overgenomen vanuit het Nederlandse als het Engelse spel.
---------------------------------------------------------------------

Speciale DNA Kaarten :

Er zijn ook zeer speciale DNA kaarten, deze kaarten geven je de vrijheid van keuze middels een joker of geven je een strikte opdracht.

Enkele voorbeelden van speciale DNA kaarten:

De Joker DNA Kaart:
Image

Deze DNA kaart geeft je de vrijheid om zelf te bepalen welke ogen er gebruikt mogen worden en hoeveel.
De joker kan voorkomen in elke mogelijke onderdeel categorie.

De cijfer DNA Kaarten:
Image Image

Deze speciale DNA kaarten geven je de opdracht om een bepaalde aantal van een onderdeel aan je wezen toe te voegen.
De iconen onderaan de kaart vertellen je dat je zelf mag kiezen of je nou onderdelen gebruikt uit Patch 3, griezelig&grappig of de standaard onderdelen.

In het voorbeeld hierboven zie je aan de linker DNA kaart dat je wezen 6 ogen moet hebben, welke dat maak jij uit, als het er maar 6 zijn, niet minder en niet meer.
De DNA kaart rechts, zegt je dat je wezen 4 Armen moet hebben, welke dat maak jij uit, als het er maar 4 zijn, niet minder en niet meer.

Deze cijfer kaarten kunnen slechts voorkomen in deze categorieën: Armen, Benen & Ogen.
Betreft de andere categorieën daar kom ik later op terug.

De verboden DNA Kaarten:
Image

Deze speciale DNA kaart verbiedt het je om een onderdeel uit de aangegeven categorie te gebruiken.
In dit voorbeeld hierboven mag je wezen dus absoluut geen ogen hebben, het wezen zal helaas een blind wezen moeten worden.

Deze verboden DNA kaarten kunnen in alle onderdeel categorieën voorkomen behalve de categorie monden, omdat je simpelweg geen wezen kunt uploaden naar de spore server welke geen mond heeft, een mond zal je wezen dan altijd wel hebben.

Overige DNA kaart info:

In de toekomst kunnen deze DNA kaarten uitgebreid gaan worden als er mogelijk nieuwe Spore uitbreidingen gaan komen welke nieuwe onderdelen toevoegen aan het spel.

Ook kunnen er later, nieuwe "Speciale DNA kaarten" bedacht worden.

En dit sluit de globale DNA kaart uitleg af.
--------------------------------------------------------------------------------

Voorbeeld van de praktijk: hoe deze uitdaging te werk gaat, inclusief gedetailleerde uitleg.

Ik ga nu van start met een voorbeeld opdracht van hoe de opdrachten gepost gaan worden in dit topic.
Ik zal stapsgewijs uitleg geven. Hier en daar geef ik tips.

!Voorbeeld opdracht!

De DNA Machine heeft de volgende opdracht gegeven:

Hoofdopdracht:
Image
Alternatieven:
Image

We gaan van start:

TIP: Je mag geheel zelf het lichaam bepalen, er is geen standaard model voor deze uitdaging.
TIP: Je mag zelf kiezen welke volgorde per onderdeel je hanteert, zolang je je maar aan de opdracht houdt.

We kiezen een lichaam naar smaak en gaan kijken stap voor stap wat we nodig hebben.
Ik ga nu uit van de volgorde van linksboven tot rechtsonder uit de hoofdopdracht:

De eerste 3 onderdelen zijn standaard onderdelen. De mond, de ogen, de neus.

TIP: je mag zelf het aantal van het onderdeel bepalen BEHALVE als je de speciale cijfer DNA kaart krijgt.

Ik kies er voor om gewoon 1 mond te maken, maar ik wil 2 ogen, en 1 neus. Ik kies de onderdelen uit de hoofdopdracht.

Dan zien we de eerste speciale DNA kaart voor de armen, een cijfer DNA kaart.
Ik moet mijn wezen 4 armen geven, maar welke dat worden maakt niet uit.
Maar ik wacht hier even mee omdat ik wel moet letten op de complexiteit meter van mijn wezen.
Als ik nu 4 hele dure armen er op zet, kan ik wellicht niet meer voldoen aan de verplichten onderdelen.

TIP: Let op bij vrije keuzes en / of cijfer DNA kaarten, deze onderdelen kun je het best als laatste kiezen.
probeer eerst te voldoen aan de verplichte onderdelen, dit vanwege de wezen complexiteit meter.

Dan zien we bij de benen, dat we een onderdeel moeten gebruiken welke er bij zijn gekomen na PATCH 3.
Nu komt de Alternatieve versie van toepassing. Maar die mag je dus alleen gebruiken als je PATCH 3 niet hebt en alleen voor in dit geval de benen.

Dus mensen met Patch 3 onderdelen gebruiken de "Dikke Dij". en mensen zonder Patch 3 moeten de "Duivendribbel" gebruiken.

Voor de handen wordt een standaard onderdeel aangegeven.
Mocht het nou zo zijn dat hier een "verboden DNA kaart" komt te staan?
Dan moet je de handen welke standaard aan geplaatste armen komen, verwijderen.

Dan zien we bij de voeten, dat we een onderdeel moeten gebruiken welke er bij zijn gekomen met het griezelig & grappig pakket.
Nu komt de Alternatieve versie weer van toepassing.
Maar die mag je dus alleen gebruiken als je griezelig&grappig niet hebt en alleen voor in dit geval de voeten.

Dus mensen met G&G onderdelen gebruiken de "Klauwpoot". en mensen zonder G&G moeten de "Geckosprint" gebruiken.

Bij wapens zien we dat er een "verboden DNA kaart" staat, helaas, ons wezen mag geen wapens hebben.

En tenslotte bij de Details zien we een "Joker DNA Kaart", fijn! we mogen zelf uitmaken welke detail onderdeel we toevoegen aan ons wezen.

Hier zijn 2 totaal verschillende wezens die ik heb gemaakt aan de hand van deze DNA opdracht:
ImageImage

Het wezen links is een wezen gemaakt met hoofdopdracht inclusief Patch 3 en Griezelig en grappig.
Het wezen rechts is een wezen die gebruik heeft gemaakt van de Alternatieve DNA Kaarten.
Normaal gesproken moet ik mij houden aan de hoofdopdracht omdat ik alle extra's heb, maar dit is puur een voorbeeld om te laten zien dat de opdracht ook kan met gebruik van de alternatieve onderdelen, alsof ik de extra pakketten niet heb.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voorbeeld van de praktijk 2: Extraatjes om te weten!

Zoals in de voorbeeld opdracht heb je kunnen zien dat wij hier en daar de vrije keuze zijn gelaten.
Ik wil wel even duidelijk maken dat er ook grenzen zijn aan de vrijheden.

1. Je moet je dus houden aan de DNA kaarten, alleen en slechts alleen bij joker DNA kaarten mag je zelf dus het aantal en de soorten kiezen van een bepaald onder deel, voor ogen dus bijvoorbeeld 6 ogen maar alle verschillend, dat mag.

2. Wat dus niet mag, is als er geen joker DNA kaarten voorkomen in de opdracht, mag je geen extra andere niet gevraagde onderdelen gebruiken.

Ik hoop dat alles zo een beetje duidelijk is, zo niet stel gerust je vraag dan zal ik ze toevoegen aan het FAQ bovenaan dit bericht!.

Om van start te gaan met de eerste opdracht mogen jullie dit keer ook de voorbeeld opdracht gaan gebruiken.

Succes!!!

Hier nog een aantal wezens die ik heb gemaakt in de testfase van deze uitdaging, let op dat deze niet gemaakt zijn aan de hand van de opdracht boven, maar andere opdrachten om te testen.

ImageImageImageImage
ImageImageImage
-------------------------------------------------------------------------

De Eerste opdracht!

Eerste nieuwe opdracht sinds de heropening van deze uitdaging is opdracht "DNA1310DD-09" zet dat ook in je label(s) van je wezen!
Wees er zeker van dat je de uitdaging goed hebt doorgelezen, mochten er toch nog vragen zijn stel ze maar!

Hier volgt de hoofdopdracht:

Image

Hier zijn de alternatieven, die alleen mensen mogen gebruiken die patch 3.0 onderdelen en/of geen Griezelig&grappig uitbreiding hebben.

Image

Proefwezens: voordat ik met een nieuwe opdracht kom, test ik altijd zelf of de willekeurig gekozen DNA kaarten wel gebruikt kunnen worden om een wezen te maken, in verband met de complexiteit meter.

Wezen hoofdopdracht:
Image
Wezen met alternatieven:
Image

Succes!
Plaats het plaatje van je wezen(s) voor deze opdracht gewoon hier in dit topic.
Last edited by Guest on Sep 12, 2009 12:42pm, edited 2 times in total.

SNW Webmiss
14293 Posts
Als het me lukt ga ik het morgen (zaterdag overdag) proberen :D

Team Llama
410 Posts
(Voor mensen die deze uitdaging voor het eerst zien, lees het eerste bericht in dit onderwerp goed door!)

De DNA machine heeft een nieuwe opdracht uitgespuugd: LET OP! > deze opdracht heeft 2 speciale kaarten*

De hoofdopdracht: Aan deze opdracht moet je je houden als je Griezelig&Grappig pakket hebt en/of Patch 3 onderdelen.

Image

De Alternatieven: Deze mogen alleen gebruikt worden ter vervanging van de griezelig&grappig pakket en/of patch 3 onderdelen als je deze niet hebt, anders moet je je volledig aan de bovenstaande hoofdopdracht houden.

Image

*De speciale kaarten welke je moet volgen voor deze opdracht:

Image

Deze kaart houdt in dat je een "willekeurig zintuig(en)" mag gebruiken, let op, hiermee worden de onderdelen bedoeld zoals neuzen/andere onderdelen die onder de normale ogen staan.

Image

Deze kaart houdt simpelweg in dat je wezen GEEN voeten mag hebben, verwijder dan ook de standaard voeten als je benen plaatst.

Hier zijn de proef wezens voor deze opdracht, proef wezens worden door mij gemaakt om te testen of de willekeurig gegenereerde opdracht wel uitvoerbaar is.

Proef wezen met hoofdopdracht: Image

Proef wezen met alternatieven: Image

-------------------

Succes! en zet in je labels/tags neer: DNA1310dd-10, plaats een afbeelding van je wezen hier op het forum :)

Team Llama
410 Posts
De DNA machine heeft een nieuwe set kaarten gekozen!

Lees onder de plaatjes de speciale instructies voor deze opdracht!

Hoofd opdracht- Alleen gebruiken als je de patch 3 onderdelen hebt.

Image

Alternatieve Opdracht - Alleen gebruiken als je de patch 3 onderdelen niet hebt.

Image

Speciale instructies!

Ogen: Er is een nummer DNA kaart gekozen - Deze houdt in dat je wezen 6 ogen moet hebben, niet meer en niet minder, je mag wel verschillende soorten ogen gebruiken, als het er maar 6 zijn. De oog onderdelen zoals de larven ogen die er uit zien als 3 ogen, telt echter maar als 1 oog.

Armen: Je wezen mag maar 1 arm hebben. Sommige mensen gebruiken wel eens een been als arm, maar de bedoeling is dat je een arm kiest uit de armen categorie in je spel.

Benen: Als je patch 3 onderdelen dus niet hebt, gebruik dan het onderdeel zoals weergegeven in de alternatieve opdracht.

Handen: Hoera!! een Joker DNA kaart!, dit houdt in dat jij zelf uitmaakt welke soort hand je kiest uit de handen categorie in je spel.

Label: gebruik het volgende label voor je wezen "DNA1310dd-11"

Je mag natuurlijk meerdere wezen maken als jij dat wilt!

Voorbeeld wezens die gemaakt zijn om de opdracht(en) te testen:

Voorbeeld van de hoofd opdracht:

Image

Voorbeeld van de alternatieve opdracht:

Image

Veel plezier!

• Stats