Bespreek hier alles wat met De Sims 2 te maken heeft. Je kunt hier ook je eigen items showen. Of je kunt meedoen met een van onze legacies!

Tutorial objecten recoloren met Wizards of SimPE.

SNW Webmiss
14293 Posts
Ik had beloofd om een tutorial te maken voor SimPE. Hier is alvast een enorm makkelijke tutorial voor 'Wizards of SimPE'.

Objecten recoloren!

Tutorial gemaakt door Rosana van SNW (Simsnetwerk.com/Simsnetwork.com). Als je tevreden bent met deze tutorial, kun je erheen linken vanaf je website of forum. Maar niet zonder toestemming overnemen om op je website te zetten!

We gaan in deze tutorial op een heel simpele manier iets recoloren! Hiervoor gebruiken we niet SimPE zelf, maar een programmaatje dat bij SimPE hoort: Wizards of SimPE. Met deze 'Wizard', kun je een groot gedeelte van de items uit het spel recoloren. Ik ga er vanuit dat je SimPE en CEP al op je PC hebt staan. Is dit niet het geval, installeer dat dan eerst!

Stap 1. Open 'Wizards of SimPE'
Ga naar Start » Alle programma's » SimPE » Wizards of SimPE. Klik aan. Het programma opent. Nu staat er (in het rood) Recolors. Klik dat aan. Hij zal eventjes (afhankelijk van de snelheid van je PC en het aantal uitbreidingspakketten) moeten laden. Geef hem de tijd.

Image

Stap 2. Wat ga je recoloren?
Bedenk even wat je wilt gaan recoloren. In principe kun je de meeste voorwerpen uit je spel recoloren. Niet alles. Objecten die in het spel maar 1 kleur hebben, kunnen via deze tutorial eigenlijk niet worden gerecolored. Daarvoor moet je de gewone SimPE tutorial gebruiken. Zie je items in de screenshots die bij jou niet verschijnen? Dan kan het zomaar zijn dat je niet alle uitbreidings- en/of accessoirespakketten hebt. Wat je niet hebt, kun je ook niet recoloren. Om terug te komen op de tutorial: ik kies in dit geval een bank. 'Candy Coated Sofa'. Deze bank zit standaard in het spel. Hiervoor heb je dus geen extra pakketten nodig.

Image

Stap 3. Textuur Exporteren
Selecteer de bank 'Candy Coated Sofa'. Klik dan op 'Next'.

Image

Dan verschijnt er de tekst 'Please Wait'. Op dat moment worden de texturen geladen. Zodra hij klaar is met laden, selecteer je een textuur:

Image

Daarna klik je 'Next':

Image

Selecteer de textuur en klik op 'Export':

Image

Hierna moet je de textuur ergens op je PC opslaan. Zorg dat je het opslaat in een map die je terug kunt vinden. Je moet een naam kiezen voor de textuur. Kies maar iets en klik daarna op 'Opslaan'.

Image

Nu is je textuur geëxporteerd. Laat het programmaatje openstaan.

Stap 4. Jouw eigen creativiteit is nu aan de beurt!
Zoals de titel hierboven ook zegt, is het nu aan jou. Ik ga hier niet uitleggen hoe je met tekenprogramma's werkt. Ten eerste heb ik daar helemaal geen tijd voor en ten tweede vind je dergelijke tutorials ook op het forum (en op Internet in het algemeen). Open de opgeslagen textuur met je tekenprogramma. Bewerk de textuur naar eigen wens. Sla de textuur daarna op in dezelfde map.

Stap 5. Textuur Importeren
Als het goed is, staat Wizards of SimPE nog open.

Image

Klik op 'Import'. En selecteer daarna je nieuwe textuur. Klik op 'Openen'.

Image

Je nieuwe textuur is nu ingeladen! Maar je bent nog niet klaar. Klik op 'Next'.

Image

Stap 6. Je bestand opslaan.
Je moet nu een bestandsnaam gaan kiezen. Dit is de naam die het bestand zelf, in de map Downloads, zal krijgen. Je kunt geen dubbele bestandsnamen hebben, dus kies een unieke naam. Bij voorkeur de datum van de dag waarop je de download hebt gemaakt gevolgd door jouw naam. Eventueel kun je een nummer of extra naam achter deze bestandsnaam zetten, als je meerdere downloads op een dag maakt.

Image

Zodra je de naam hebt ingevuld, klik je op 'Finish'.

Image

En dat was het! De recolor is opgeslagen in de Downloads map!

Image

Stap 7. De download testen in je spel!
Of je nu een download voor eigen gebruik maakt of omdat je deze ergens wilt uploaden, je zult het altijd eventjes moeten testen. Je weet tenslotte nooit zeker of het werkt. Met de Wizard kan er weinig misgaan, maar je weet nooit... Sluit dus het programma (Wizards of SimPE) af. Open daarna je spel. Zodra je spel opgestart is, maak je gewoon even een leeg kavel aan om te testen. Ga naar de koopmodus, open de catalogus en selecteer de bank die je zojuist hebt gerecolored. De 'Candy Coated Sofa' is trouwens de Engelse naam. Als je de bank selecteert, krijg je de kleurenopties te zien. Helemaal aan de linkerkant van het rijtje moet jouw nieuwe recolor staan!

Image

Zo ziet de recolor er uiteindelijk uit:

Image

Dat was het! Je bent klaar met de tutorial :)

Terrible Townie
42 Posts

SNW Webmiss
14293 Posts
Thanks :p Ja, veel simpeler kan het denk ik ook niet... Ik heb ongeveer voor elke meest simpele stap een plaatje gemaakt :p Ben alleen vergeten te vermelden dat de categoriën niet overeenkomen met wat je in het spel aan categoriën hebt. Zo staan de boekenkasten niet onder Knowledge (Hobbies) maar onder Overige (met de drie stipjes). EN de kledingkasten staan dan juist weer onder Knowledge. Spoort niet :p

Team Llama
347 Posts
SNW_Rosana wrote:Thanks :p Ja, veel simpeler kan het denk ik ook niet... Ik heb ongeveer voor elke meest simpele stap een plaatje gemaakt :p Ben alleen vergeten te vermelden dat de categoriën niet overeenkomen met wat je in het spel aan categoriën hebt. Zo staan de boekenkasten niet onder Knowledge (Hobbies) maar onder Overige (met de drie stipjes). EN de kledingkasten staan dan juist weer onder Knowledge. Spoort niet :p
hoor bij mij staan de boekenkasten gewoon onder kennis en de kledingkasten onder overig. Handige tut inderdaad. ik vrog me altijd al af hoe men nu in hemaelsnaam meubels enzo recollren.

Het downloaden is al gelukt. Kan je met simPE ook bouwobjecten recolleren?

• Stats